Marie Iljašenko

Nové divadelní studio působící od loňského roku pod názvem Saint Germain nabídne svým návštěvníkům to nejlepší ze současného francouzského dramatu. Iniciátorem tohoto projektu, který je realizován na nové scéně působící při Rock Café, je režisér a překladatel Jaromír Janeček.

Jako inspirace mu posloužil projekt, který se před lety konal na půdě Francouzského institutu a jehož cílem bylo představit českým divákům nejnovější francouzské drama. Francouzský institut sice tuto tradici neoživil, převzal ale společně s francouzským velvyslanectvím nad Studiem Saint Germain patronaci. Společným jmenovatelem divadelních her, které Saint Germain uvede, je především jejich nominace na prestižní francouzskou cenu Molière v kategorii „nejlepší text sezony“. Tuto cenu, která je obdobou naší ceny Alfreda Radoka, uděluje každoročně společnost SACD. Dramata uváděná na nové scéně spojuje také skutečnost, že se jedná o texty vystavěné především na dialozích a napsané pro menší počet herců. „V poslední době vzniká mnoho zajímavých, ba skvělých her pro dva nebo tři herce. Je to pro ně dobrá příležitost ukázat, co umí. Navíc se hodí do klubových prostor, což je pro nás ideální,“ říká Jaromír Janeček. V první divadelní hře, Muž z ulice a gentleman (Rue de Babylone), Jeana-Marie Besseta (nominace v roce 2005), jejíž premiéra se konala 16. října 2007, dostali tuto příležitost Ivan Vyskočil a Tomáš Krejčíř. Mezi aktéry dalších inscenací by se měly objevit jak známé osobnosti, tak začínající talentovaní herci. Texty jsou přitom voleny mimo jiné právě s ohledem na herecké osobnosti. Mezi dalšími kritérii, kterými se Janeček při výběrů řídí, je divácká přitažlivost, jak ale zdůrazňuje – ne na úkor kvality. „Nechci dělat umění, kterému budou rozumět dva kritici, a na druhou stranu nechci dělat hry, které sází jen na to, aby se lidi smáli. Doba pokročila, komedií, které mají lidi rozesmát, je dost. Snažíme se o poctivé divadlo s nekomerčním záluskem.“

V počátcích celého projektu je Janečkův dlouhodobý zájem o Francii a francouzské drama, jehož výsledkem je 35 překladů francouzských dramat a jen nepatrně menší počet inscenací po celé České republice. Projekt studia Saint Germain je nicméně u nás zcela ojedinělý.

Po úspěšném uvedení první inscenace se studio chystá na druhou premiéru: 22. dubna 2008 „odstartuje“ divadelní hra Clauda Confortèse Olympioničky (Les Olympiennes), kterou český divák může znát pod názvem Maratón. Premiéru u nás měla už v roce 1980 v Divadle Na zábradlí (režie Evald Schorm). Ve stejném divadle je možné hru zhlédnout i dnes, tentokrát v režii Radka Balaše. Jak však prozrazuje název hry, existuje také její „dámská verze“, která u nás ještě nikdy nebyla přeložena ani uvedena. Těžiště hry, která pojímá maratón jako základní metaforu života, se tak prý přesune od „mužských záležitostí“ do úplně jiné polohy. Sezonu uzavře hra Cyrila Gely a Erica Rouquetta Podepsáno Dumas (Signé Dumas), která v roce 2004 obdržela 7 nominací na cenu Molière.



Zpět na číslo